Sunday 4 December 2011

Pozegnanie z Lucy Maud. Dyniowe muffiny z zimowym lukrem.

"- Czy nie sądzi pani, że mogłybyśmy zrobić jutro kurczaka na obiad? Aby trochę to uczcić, że tak powiem. A mały Jim dostanie na śniadanie swoje ulubione muffiny."
(L.M. Montgomery Ania ze Złotego Brzegu)

Nie tak dawno otwieralismy akcje 100 lat z Lucy Maud (w kuchni) puddingiem ryzowym; dzis konczymy ja muffinami. Wraz z Shinju, Pela, Dobromila, Malwinna, Gin, Pluskotka, Michalem, Ania, Chantel i Emma postanowilismy wyobrazic sobie, jakie moglyby byc te ulubione muffiny malego Jima.
Dzieci, jak wiadomo, maja swoje gusta. Nie wszystko, co smakuje doroslym, odpowiada rowniez najmlodszym. Rodzice z kolei dbaja o rozwoj swoich pociech i chca byc pewni, ze ich dzieci jedza zdrowo. Moje dzisiejsze muffiny, znalezione w ksiazce "Jamie at Home" Jamiego Olivera, sa pyszne i zdrowe zarazem. To swietny sposob, by przemycic dynie do dzieciecej diety. Autor przepisu twierdzi, ze jego dzieci za nimi przepadaja, a mnie wcale to nie dziwi: te slodkie, lekko cynamonowe, polane cytrusowym lukrem babeczki sa w stanie podbic serca zarowno mlodych, jak i starszych lakomczuchow. Jesli lubicie ciasto marchewkowe, dyniowe muffiny na pewno przypadna wam do gustu.
Mala uwaga: lukier, choc smaczny, jest bardzo rzadki. Dodalam troche wiecej cukru, ale nic to nie dalo i wciaz splywal z babeczek. Mysle, ze krem na bazie bialego serka typu Philadelphia z dodatkiem cukru pudru, skorki i soku z cytrusow oraz wanilii lepiej spelnilby swoja role.

Photobucket


Dyniowe muffinki z zimowym lukrem
Skladniki:
(na 12 sztuk)
- 400 g dyni pizmowej ze skorka, bez nasion, grubo pokrojonej
- 350 g miekkiego jasnego brazowego cukru
- 4 duze jajka
- szczypta soli
- 300 g maki pszennej
- 2 lyzeczki proszku do pieczenia
- garsc orzechow wloskich
- 1 lyzeczka mielonego cynamonu
- 175 ml oliwy z oliwek extra virgin
Lukier:
- skorka z 1 mandarynki
- skorka z 1 cytryny i sok z polowy
- 140 ml kwasnej smietany
- 2 czubate lyzki cukru pudru
- 1 laska wanilii

Rozgrzac piekarnik do 180 stopni. Dynie wlozyc do malaksera i drobno posiekac. Dodac pozostale skladniki i wymieszac w malakserze, od czasu do czasu zatrzymujac maszyne, by zeskrobac mieszanke ze scianek. Mozna tez, jak ja, przelozyc posiekana dynie do miski, dodac reszte skladnikow i krotko wymieszac lyzka na jednolita mase. Przelozyc mase do wylozonej papilotkami foremki do muffinow. Piec przez 20-25 minut, do suchego patyczka, a nastepnie ostudzic na kratce.
Gdy muffiny sie pieka, przygotowac lukier: umiescic wiekszosc skorki z mandarynki, skorke i sok z cytryny oraz smietane w misce, przesiac do niej cukier puder i dodac ziarenka wyskrobane z 1 laski wanilii. Dobrze wymieszac. Mozna dodac troche wiecej soku z cytryny. Wlozyc do lodowki, a kiedy babeczki beda calkowicie ostudzone, polac nim je i udekorowac pozostala skorka z mandarynki.


Photobucket

Tym przepisem zamykam akcje 100 lat z Lucy Maud (w kuchni).

100 lat z Lucy Maud (w kuchni)

19 comments:

  1. o rety, aż mi ślinka pociekła! tak jak tym muffinom lukier;)
    dziękuję za wspólną zabawę!

    ReplyDelete
  2. Pyszna babeczkowa propozycja!

    ReplyDelete
  3. Piękne są z tym lukrem. I jak Jamiego, to na pewno pyszne.

    ReplyDelete
  4. apetyczne zdjęcia, ten spływający lukier mnie przekonuje :)

    ReplyDelete
  5. Ślicznie wyglądają. Ten lukier bardzo mi się spodobał :D

    ReplyDelete
  6. Cudownie się prezentują!:)

    ReplyDelete
  7. sięgam rączką po jedną taką piękną muffinkę ;]

    ReplyDelete
  8. Na pewno smakowały bosko! ;)

    ReplyDelete
  9. Troszkę żałuję, że nie zauważyłam tej akcji wcześniej, gdzieś mi umknęła w natłoku ostatnich wydarzeń. A babeczki inspirujące, uwielbiam wersję dyniową, a z lukrem czy też jak proponujesz z kremem na bazie serka, to już byłoby istne niebo w gębie :]

    ReplyDelete
  10. masz rację Maggie! przemyślałam Twój komentarz o translatorze (bo rzeczywiście się nim trochę wspomagam) ale już tego robić nie będę. to nie ma sensu i do niczego to nie prowadzi. to nie jest wiarygodne.

    szczerze dziękuję za tamtą uwagę a te babeczki są niezwykłe! za każdym razem kiedy robię mufiny wg tego samego przepisu dodaję coś, zmieniam, żeby spróbować nowych smaków. chyba czas na pomarańczę!

    ReplyDelete
  11. Mój lukier jest bardziej prostacki i ma szary kolor, nie jest tak bielutki jak Twój. :P Ale zwykle robię go z kwaśnych soków i cukru pudru, więc nie jest przesadnie słodki. :)

    ReplyDelete
  12. Śliczne i z pewnością smakują doskonale. Nigdy nie jadłam lukru z dodatkiem mandarynkowej skórki :D

    ReplyDelete
  13. Dynia, orzechy - jest moc. I wielkie dzięki za przepis na lukier, może w końcu się zmobilizuję i sama wykonam:) Pozdrawiam, i do ugotowania, tudzież upieczenia wspólnego kolejnego:)

    ReplyDelete
  14. dynia, lukier, mandarynki
    wow aż ślinka cieknie...
    i kolejny raz się dziś natknęlam na blogu na wzmiankę o mojej ukochanej Ani z Zielonego Wzgórza nie mam to jak wspomnienie dzieciństwa :)
    obserwuję i zaprasam do mnie na tadżin, jestem ciekawa co o nim sądzisz

    http://bemymusthave.blogspot.com/search/label/Kuchnia
    Marty

    ReplyDelete
  15. Maggie, z tego jak piszesz, myślę, że też bym przepadła - jak te dzieci!
    Pozdrowienia serdeczne w te Twoje wyspy!

    ReplyDelete
  16. ja poproszę taką muffinę :)
    pyszności
    pozdrawiam


    http://wszystkoogotowaniuks.blogspot.com

    ReplyDelete
  17. Fajny pomysł z tą dynią :)

    ReplyDelete