Sunday 20 November 2011

Z orzechowa nuta. Kurczak w sosie satay.

Wspominalam juz chyba, ze przepadam za wytrawnymi daniami z orzechowa nuta. Szczegolnym uwielbieniem darze te, ktore sa na dodatek troche pikantne. Kurczak w sosie satay chodzil za mna juz od jakiegos czasu i wiedzialam, ze jak tylko znajde odpowiedni przepis, wyladuje na moim stole. Znalazlam ten - i juz wiedzialam, ze to jest dokladnie to, czego szukam.
Choc lista skladnikow jest dosc dluga, przygotowanie tego azjatyckiego dania jest banalnie proste i nie zajmuje wiele czasu. Rezultat? Soczyste, delikatne mieso i ostry sos z wyrazistym, orzechowym smakiem tworza niebanalny duet. Taki kurczak nie potrzebuje wielu dodatkow: autor przepisu, Ken Hom, poleca cieniutkie plasterki cebuli i ogorka; ja poprzestalam na tym drugim, a od siebie dodalam gotowany ryz.

Kurczak w sosie satay
Skladniki: 
(dla 2 glodnych albo 4 mniej glodnych osob)
- 450 g filetow z piersi kurczaka, pokrojonych w 2,5-cm kawalki
- 1,5 lyzki oleju arachidowego
Marynata:
- 3 lyzki jasnego sosu sojowego
- 1 lyzka wina ryzowego albo wytrawnej sherry
- sol i pieprz, do smaku
- 2 lyzeczki maki kukurydzianej
Sos:
- 3 lyzki masla orzechowego
- 1 lyzka ostrej pasty chilli (gochujang - mozna ja kupic w azjatyckich sklepach)
- 1 lyzka grubo pokrojonego czosnku
- 2 lyzeczki oliwy z chilli
- 2 lyzki octu ryzowego albo jablkowego
- 2 lyzki jasnego sosu sojowego
- sol i pieprz
- 2 lyzeczki cukru
- 2 lyzki goracej wody
Do dekoracji:
- 50 g cienko pokrojonej cebuli (pominelam)
- 100 g cienko pokrojonego ogorka

W misce wymieszac wszystkie skladniki marynaty, dodac kurczaka, dobrze wymieszac i marynowac pod przykryciem, w temperaturze pokojowej, przez minimum 20 minut. Odsaczyc z marynaty.
Wszystkie skladniki sosu umiescic w malakserze i zmiksowac na gladka konsystencje.
Rozgrzac woka na duzym ogniu, dodac olej arachidowy. Kiedy bedzie goracy i zacznie dymic, dodac kurczaka i smazyc, mieszajac, przez 5 minut, az mieso sie zrumieni. Zmniejszyc ogien, dodac sos i smazyc, mieszajac, przez kolejne 5 minut. Ulozyc na polmisku, udekorowac cebula i ogorkiem. Podawac od razu.



Photobucket

Przepis dodaje do akcji: Maslo orzechowe: na slodko i wytrawnie...

Masło orzechowe - na słodko i wytrawnie.


...i Z Widelcem po Azji.

16 comments:

  1. dzisiaj Mama chciała na obiad zrobic właśnie do mięsa sos orzechowy, ale ja jakoś nie przekonana.. może zatem innym razem spróbuję:-)

    ReplyDelete
  2. Baaaardzo ciekawe i zachęcające.

    ReplyDelete
  3. Bardzo lubię dania z sosem satay, szczególnie krewetki :) Ale takiego kurczaczka też bym zjadła na niedzielny obiad. Tym czasem dzisiaj muszę zadowolić się omletem z warzywami ;)

    ReplyDelete
  4. Uwielbiam to danie w wersji na bardzo ostro, ale jeszcze sama nie robiłam. ;) Myślę, że czas to zmienić, bo tak mnie kusisz jak tym cacciatore! :D

    ReplyDelete
  5. Bardzo pysznie wygląda to mięsko!:)

    ReplyDelete
  6. Heh, ja chyba wproszę się do Ciebie na obiady. Bo co zaglądam, to zachwycona jestem :D

    ReplyDelete
  7. uwielbiam sos na bazie masła orzechowego, jest po prostu genialny! muszę wypróbować twój wariant:)

    ReplyDelete
  8. Orzechowo i pikantnie? Myślę, że bardzo by mi zasmakowało!

    ReplyDelete
  9. Po prostu kocham to danie a Ken Hom to dla mnie duzy autorytet jesli chodzi o kuchnie azjatycka, wiec sie nie dziwie, ze wybor padl wlasnie na ten przepis. Poza tym uwielbiam dania z dodatkiem gochujang. Poezja.

    ReplyDelete
  10. Lista naprawdę długa ale jak tak się wczytałam to masz rację że proste do zrobienia.Uwielbiam takie smaki i powiem ci że chętnie do ciebie po nie zaglądam :) łechcesz moje podniebienie :))

    ReplyDelete
  11. Podoba mi się ten kurczak! Co prawda orzechy arachidowe dodawałam jedynie do sosu migdałowo-arachidowego z imbirem ale sądzę, że Twoja wersja na połączenie ich z kurczakiem bardzo by mi smakowała!
    ***
    http://odkuchnii.blox.pl

    ReplyDelete
  12. Gośka, obiad jak zawsze malowany :-) pozwoliłam sobie zaprosić Cię do zabawy i wyróżnić Twojego bloga
    Wyróżnienie - You'r Blog Is Great

    ReplyDelete
  13. bardzo ciekawe, biorę do wypróbowania. Pozdrawiam

    ReplyDelete
  14. Fuchsia -> dobry omlet tez nie jest zly :)
    Kasia -> serdecznie dziekuje za wyroznienie!

    ReplyDelete
  15. polubilam orzechowe smaki w wytrawnych daniach, dopóki mi nic nie chrupie pod zębami ;) zapisuję do must do!!!

    ReplyDelete