Tuesday 29 November 2011

Dla milosnikow ryb. Lekki fish pie.

Z czym kojarzy sie wam slowo "pie"? Przecietny Amerykanin, slyszac je, od razu wyobrazi sobie slodkie, kruche ciasto, czesto z owocowym nadzieniem. Brytyjczyk natomiast bedzie mial przed oczami wytrawna zapiekanke z miesem lub warzywami, przykryta warstwa ziemniakow. Niby ten sam jezyk, a jednak tyle roznic. Czasem wydaje mi sie, ze latwiej byloby sie dogadac Slazakowi z Kaszubem, niz mieszkancowi USA z Wyspiarzem.
Moj dzisiejszy pie jest bardzo angielski, choc nie calkiem tradycyjny. Przepis znalazlam tutaj i od razu spodobal mi sie pomysl zastapienia ziemniakow ciastem filo. No i znow wyszlam na paskudna egoistke: uparlam sie, ze zrobie to danie, choc od poczatku wiedzialam, ze Mezczyzna nie bedzie nim zachwycony. Mialam racje: rybna zapiekanka byla dla niego zbyt... rybna. Za to doskonale trafila w moje upodobania, bo, jak zapewne wiecie, za rybami przepadam. Tutaj ich smak jest bardzo wyrazisty i intensywny, creme fraiche i szpinak sa tylko dodatkami, ktore go podkreslaja. Idealna propozycja dla tych, dla ktorych im wiecej, tym lepiej. A dla tych, ktorzy probuja zgubic kilka kilogramow, dobra wiadomosc: choc danie wyglada na mocno kaloryczne, wcale takie nie jest!

Photobucket


Lekki fish pie
Skladniki:
(dla 4 osob)
- 300 g szpinaku, posiekanego
- maslo
- 250 g fileta z dorsza bez skory
- 250 g wedzonego fileta z plamiaka, ze skora
- 300 g surowych, oczyszczonych krewetek krolewskich
- 200 g poltlustej creme fraiche (kwasna smietana tez sie sprawdzi)
- maly peczek natki pietruszki, posiekany
- 3-4 platy ciasta filo

Szpinak podsmazyc na masle, az zmieknie, odcisnac z nadmiaru wody i ulozyc na dnie naczynia do zapiekania. Ryby pokroic w kawalki i wlozyc do miski wraz z krewetkami. Creme fraiche wymieszac z pietruszka, doprawic do smaku sola i pieprzem i wymieszac z rybami. Ulozyc na szpinaku. Platy ciasta filo posmarowac roztopionym maslem, zmarszczyc troche i ulozyc na warstwie ryb. Piec w 190 stopniach (170 z termoobiegiem) przez 30-40 minut, az wierzch bedzie rumiany, a ryby upieczone.


Photobucket

Przepis dodaje do akcji Festiwal Kuchni Brytyjskiej.


Festiwal Kuchni Brytyjskiej 2011

17 comments:

  1. zapisane do przetestowania :), nie wiem tylko co to ten palmiak ale poszukam ;)

    ReplyDelete
  2. To musi być bardzo pyszne danie! Piękna forma do tej zapiekanki ;)

    ReplyDelete
  3. Mniam :) Choć do ryb mam stosunek mieszany (lubię, ale tylko czasami, i tylko niektóre :P), to taką zapiekankę zjadłabym z przyjemnością :)

    ReplyDelete
  4. Chwilka -> plamiak to rybka z dorszowatych (po angielsku haddock, polska nazwe musialam wygooglowac, bo ryby zaczelam jesc dopiero na Wyspach, wiec rodzime nazwy sa mi zupelnie obce :))

    ReplyDelete
  5. u mnie niestety filo nie uraczę, ale fisz paj jest wspaniały/ Kocham za to, że ryba nie jest smażona, bo takiej nie lubię...

    ReplyDelete
  6. Ile tu pysznych składników!

    ReplyDelete
  7. Och to nie egoizm, a troska o zdrowie, bo przecież ryby to samo zdrowie ;-)Rewelacyjne połączenie, z chęcią skosztuję. Mój Mężczyzna na szczęście uwielbia ryby. Pozdrawiam serdecznie

    ReplyDelete
  8. Oblizuję się na samą myśl o takiej rybnej zapiekance! ja jestem miłośniczką ryb i owoców morza!

    ReplyDelete
  9. Ta zapiekanka musi byc pyszna! I ze taka zbyt "rybna" to dla mnie tylko na plus. Maggie, moze zostalo cos dla mnie skoro Twoj mezczyzna nie chcial jesc? :))

    ReplyDelete
  10. Majka -> niestety, wlasnie pozarlam resztki na lunch :) Ale jesli obiecasz, ze mnie odwiedzisz, moge znow zrobic :)

    ReplyDelete
  11. Oj, tak tak. W sam raz dla mnie!

    ReplyDelete
  12. Świetna propozycja, chociaż ostatnio obraziłam się na ciasto filo, które "zakruszyło" całą moją kuchnię;) Pozdrawiam!

    ReplyDelete
  13. Jak ładnie wygląda! Choć pewnie krewetki bym pominęła ;)

    ReplyDelete
  14. Maggie! Cudowna propozycja - dla mnie idealna, choć podobnie jak Majana, usuwam krewetki:D
    Pozdrawiam!

    ReplyDelete
  15. Ja też bardziej kojarzę haddock'a, czy salmon'a - aż wstyd, człowiek się nie może wysłowić po polskiemu ;) Danie schrupałabym z przyjemnością :)

    ReplyDelete