Sunday 17 June 2012

Urok prostoty. Ciasto na bialkach z migdalami.

Po majowej sernikowo-kokosowej krajance zostalo mi tylko wspomnienie i... spora kolekcja bialek, na ktora szukalam sposobu. Moglam wprawdzie znow upiec bezy albo zapomniane ciasteczka, ale mialam ochote na cos innego, dlatego kiedy Malwinna podsunela pomysl, by wspolnie upiec to ciasto, nie wahalam sie ani chwili.
I dobrze zrobilam! Ciasto jest nie tylko dziecinnie proste w wykonaniu, ale i bardzo smaczne. Zaskoczylo mnie troche swoja tekstura: spodziewalam sie, ze cos, co sklada sie glownie z piany z bialek, bedzie lekkie i puszyste, tymczasem pod chrupiaca migdalowa skorupka kryje sie sprezyste, dosc zwarte ciasto. Jego delikatny smak swietnie podkresla kwasna smietana i sezonowe owoce, choc rownie dobrze mozna je zajadac bez zadnych dodatkow. Na pewno jeszcze wroce do tego przepisu - to jeden z najlepszych sposobow na wykorzystanie bialek, jakie do tej pory wyprobowalam.


Photobucket




Ciasto na bialkach z migdalami
Skladniki:
- 125 g maki
- 1/2 lyzeczki proszku do pieczenia
- 125 g masla
- 8 bialek
- szczypta soli
- 175 g cukru
- 1 lyzka soku z cytryny
- 16 g cukru waniliowego albo 1 lyzeczka ekstraktu z wanilii
- skorka starta z 1 cytryny
- 75 g platkow migdalowych
- 1 lyzka cukru
- 1 lyzeczka cynamonu

Make wymieszac z proszkiem do pieczenia. Maslo rozpuscic i zostawic do ostygniecia. Rozgrzac piekarnik do 180 stopni, natluscic i wysypac bulka tarta tortownice o srednicy 24 cm (moja byla nieco mniejsza).
Bialka ubic ze szczypta soli, az sie dobrze spienia, a nastepnie powoli dodawac porcjami cukier, nie przerywajac ubijania. Gdy bialka utworza sztywna piane, dodac cukier waniliowy lub ekstrakt z wanilii, a nastepnie sok z cytryny i jeszcze chwile ubijac. Dodawac na zmiane maslo, skorke z cytryny i make z proszkiem, ostroznie mieszajac szpatulka do polaczenia sie skladnikow. Wylozyc do formy.
Migdaly wymieszac z 1 lyzka cukru i cynamonem, wysypac na wierzch ciasta. Piec przez okolo 35 minut, do suchego patyczka. Studzic w formie na kratce.



Photobucket


Przepis dodaje do akcji Kuchnia bardzo wloska 2012.


Kuchnia Bardzo Włoska 2012

18 comments:

  1. Maggie,

    Twoje ciasto wyszło trochę inne niż Malwiny, nawet trudno mi powiedzieć która wersja mi się bardziej podoba - czy Twoja z płatkami, czy ta z wiórkami :)

    Serdecznie pozdrawiam,
    Edith

    ReplyDelete
  2. Piękne! Uwielbiam migdały więc ciasto na pewno by mi smakowało.

    ReplyDelete
  3. świetne ciasto i bardzo przydatny przepis :)

    ReplyDelete
  4. jest boskie, ale raczej nie nazbiream 8 bialek ;(

    ReplyDelete
  5. Była pewna po zobaczeniu zdjęcia że to sernik. Świetny pomysł na wykorzystanie białek które w sposób bezczelny co chwila wylewam do umywalki. Wygląda przepysznie:)


    Co dziś zjem na śniadanie?

    ReplyDelete
  6. Piękne i zapewne smaczne.
    Krysia białka można mrozić a później np beze z nich zrobić, szkoda ich:)

    ReplyDelete
  7. pysznie wygląda:) dziękuję za przepis, ja również należę do tych wiecznie szukających dobrego przepisu na wykożysatnie białek;)

    ReplyDelete
  8. Bardzo mi się podoba :)

    ReplyDelete
  9. musi być pyszne! jak tylko będę miała nadmiar białek, to wypróbuję ;)

    ReplyDelete
  10. Rzeczywiście zwarte, wyszło rewelacyjnie! A migdały na wierzchu, bajka! Tylko chrupać :)

    ReplyDelete
  11. A ja mam tyle białek w zamrażarce i tylko bezy mi przychodziły do głowy. Dzięki Maggie za przepis, wypróbuję i to już niedługo :-D

    ReplyDelete
  12. Kurczę, zamrożone białka w zamrażarce czekają.. Ciasto kusi, oj kusi!

    ReplyDelete
  13. Do takich przepisów od razu powinny być dodawane rady, co zrobić z 8 żółtkami :)

    ReplyDelete
  14. A mnie właśnie często zostają białka i teraz mam na to radę..to ciacho;)

    ReplyDelete
  15. Już wiem co dziś upiekę! :) Dzięki za przepis.

    ReplyDelete