Sunday 23 January 2011

Sposob na jablka

Rzadko zdarza mi sie kupic jablka, ktore nieszczegolnie mi smakuja. Mam swoje trzy ulubione odmiany i zwykle sie ich trzymam. Czasem jednak skusi mnie cos innego i... No wlasnie: nie zawsze smakuje. Tak bylo z jablkami, ktore kupilam w ubieglym tygodniu. Lezaly, lezaly i nie mogly sie doczekac konsumpcji.
W koncu zrobilo mi sie ich zal. Bo choc same w sobie do najsmaczniejszych nie naleza, mozna ich przeciez uzyc w ciescie, prawda?
Przepis, ktory znalazlam tutaj, zachwycil mnie od pierwszego wejrzenia. Glownie proporcjami: od razu bylo wiadomo, ze to bardziej owoce z dodatkiem ciasta, niz odwrotnie. Dostosowalam go troche do okolicznosci, a dokladniej rzecz biorac, pominelam sliwki, bo nie mialam juz ani jednej w domu, i upieklam w niskiej, okraglej formie. Bardzo, ale to bardzo chcialam zastosowac sie do rady autorki i dobrze ostudzic przed jedzeniem.
Coz, nie udalo sie. I powiem jedno: cieple troche sie rozpada, ale smakuje wybornie!



Ciasto cynamonowe z jablkami i sliwkami
Skladniki na ciasto:
- 2 szklanki maki
- 70 g margaryny do pieczenia (dalam maslo)
- 1/2 szklanki cukru
- 1 jajko
- 1 lyzeczka proszku do pieczenia
- 1 lyzka plynnego miodu
- 2 lyzeczki cynamonu
- 1/2 lyzeczki kardamonu
- szczypta imbiru

Z podanych skladnikow szybko zagniesc ciasto (jesli jest za lepkie, dodac odrobine maki; jesli zbyt twarde, dodac 1-2 lyzki jogurtu naturalnego). Podzielic na dwie czesci, wlozyc do lodowki na okolo godzine. 


Na nadzienie:
- 1.5 kg jablek, najlepiej dosc kwasnych
- kilka duzych, miesistych sliwek (pominelam z braku sliwek)
- 1 lyzeczka cynamonu
- 1 lyzka plynnego miodu
- sok z 1 cytryny
- cukier do smaku

Jablka zetrzec na tarce o duzych oczkach, sliwki wypestkowac i pokroic na kawalki. Owoce wymieszac z cynamonem, miodem i sokiem z cytryny, doslodzic do smaku.

Nagrzac piekarnik do 180-200 stopni. Forme o wymiarach 20 x 30 cm (albo w okraglej formie o srednicy okolo 23 cm) natluscic, na jej dnie i bokach ulozyc jedna czesc ciasta. Podziurkowac ciasto widelcem i piec okolo 10-15 minut, az sie zrumieni. Wyjac z piekarnika, na wierzchu ulozyc nadzienie. Druga czesc ciasta zetrzec na tarce o duzych oczkach i posypac nia owoce. Piec okolo 30 minut w 180-200 stopniach (ja pieklam w 200 stopniach przez 25 minut). Po upieczeniu dobrze ostudzic (co wcale nie jest proste, bo ciasto pachnie oblednie). Mozna posypac cukrem pudrem.

6 comments:

  1. Ciepłe jabłka i duża ilość cynamonu to zdecydowanie najlepsze połączenie! I takie najbardziej mi smakuje - więcej nadzienia, mniej ciasta :)

    ReplyDelete
  2. To takie trochę... crumble w wersji szarlotkowej, co? Przepysznie! Ciekawa też jestem, jakie jabłka lubisz. Czy te piaskowe i słodkie, czy absolutnie soczyste i kwaskowe? A może coś pośrodku? ;)

    Pozdrawiam!

    ReplyDelete
  3. Mmm, jak tak na nie patrzę to sobie myślę, że ja też bym nie dała rady się powstrzymać od oczekiwania aż wystygnie...mniam! Lista składników jest imponująca.

    ReplyDelete
  4. Prawda, ze ciasto jest pyszne? Ciesze sie bardzo, ze skorzystalas z przepisu i ze masz takie pozytywne wrazenia:)
    Pozdrawiam serdecznie.

    ReplyDelete
  5. niesamowicie rozpustny i smakowity ten Twój sposób... ;] pyszności!

    ReplyDelete
  6. Maly update: ciasta juz prawie nie ma. Zostal niewielki kawalek, ktory az wstyd zabierac do pracy w ramach poczestunku. No coz, ja sie nim chetnie zajme po powrocie do domu :)
    A co do jablek, Oliwko, lubie twarde i kwaskowe, a nie lubie zbyt slodkich i gabczastych.

    ReplyDelete