Saturday 3 August 2013

Ciasto Madeira ze sliwkami

Sliwki kojarza mi sie z jesienia i z moja mama, ktora robi najpyszniejsze powidla sliwkowe na swiecie. Sama nie wiem, ktora odmiane tego owocu lubie najbardziej: slodkie, zolte mirabelki, mechate, zielonkawe renklody czy moze soczyste, ciemnofioletowe wegierki. Trudno sie zdecydowac, skoro wszystkie sa takie smaczne.
Upal zelzal na tyle, ze mozna bylo wlaczyc piekarnik bez ryzyka rozplyniecia sie na amen, wiec wraz z Panna Malwinna i Mopsikiem serwujemy dzis ciasta ze sliwkami. Moje to wariacja na temat znanego na calym swiecie angielskiego ciasta Madeira. Delikatne w smaku, puszyste, a zarazem wilgotne, w tradycyjnym wydaniu ma lekki posmak cytryny. Przepis na moja sliwkowa wersje znalazlam tutaj. Z podanych proporcji wychodzi spora blacha, ale wierzcie mi, ciasto ma sklonnosc do szybkiego znikania, wiec ani sie obejrzycie, az zostana po nim tylko okruszki.

Ciasto Madeira ze sliwkami
Skladniki:
- 520 g sliwek
- 200 g miekkiego, niesolonego masla
- skorka i sok z 1 pomaranczy
- 120 g cukru muscovado
- 50 g drobnego cukru do wypiekow
- 4 jaja
- 50 g zmielonych migdalow
- 250 g maki samorosnacej
- 60 g platkow owsianych
Polewa:
- 50 g bialej czekolady
- 25 g smietany kremowki

Rozgrzac piekarnik do 170 stopni i natluscic oraz wylozyc papierem do pieczenia duza keksowke. Maslo utrzec z cukrem i skorka z pomaranczy na jasna, puszysta mase. Dodawac jajka, po jednym, nie przerywajac miksowania. Dodac migdaly, sok z pomaranczy, platki owsiane i make, a nastepnie ubijac, az skladniki sie polacza, a masa bedzie jednolita.
Sliwki wypestkowac i pokroic w grube plastry. Dodac 2/3 sliwek do masy i dobrze wymieszac, reszte ulozyc na wierzchu. Piec przez okolo 1 godzine, do suchego patyczka. Po wyjeciu z piekarnika studzic w blasze przez 20 minut.
W miedzyczasie przygotowac polewe: rozpuscic w rondelku czekolade ze smietana i tak powstala mieszanka udekorowac ciasto.


 photo plummadeira01_zpsd6021c91.jpg

17 comments:

  1. O mniam, pychotka! Fajne to ciacho:)

    ReplyDelete
  2. Proste i pyszne. Takie jakie lubię najbardziej. :)

    ReplyDelete
  3. Pierwszy raz słyszę o takim cieście ,ale wygląda cudnie,ze śliwkami,pycha,sama zjadłabym większość...

    ReplyDelete
  4. Znam madeira cake w wersji klasycznej i bardzo je lubię. Z chęcią spróbuję też wariantu ze sliwkami....

    ReplyDelete
  5. nigdy nie mogłam znaleźć dobrego, dość prostego przepisu na ciasto ze śliwkami... ale czuję, że właśnie je znalazłam, idealne! :)

    ReplyDelete
  6. Jak widzę na domowym placku lukier, do tego jeszcze trochę płynny , to wiem, że wypiek jest rewelacyjny :) Samo ciacho na zdjęciach wydaje się być mega wilgotne, a ja takie uwielbiam!

    ReplyDelete
  7. Powrót do bloga, wywołuje u mnie nasilenie apetytu! To ciasto wygląda przecież przepysznie

    ReplyDelete
  8. Wygląda genialnie! Bardzo lubię ciasta ze śliwkami - to taki wdzięczny dodatek. A Twoje ciasto Madeira jest do wypróbowania natychmiast, bo z tą wyspą wiążą się same dobre wspomnienia :-)

    Serdecznie Cię pozdrawiam,
    E.

    ReplyDelete
  9. kurcze, uzależniające ciasta winnam omijać, bo mojej urodzie szkodzi, ale nie mogłam się powstrzymać ! :)



    Pozdrawiamy serdecznie

    Tapenda

    ReplyDelete
  10. Lubię bardzo śliwki, ale pojawienie ich zwiastuje nadchodzącą jesień, a tego to chyba jeszcze nie chcę, ale takie ciasto to z całą pewnością chcę bardzo :)

    ReplyDelete
  11. Jesieni też nie chcę, ale śliwki to miłe jesienne skojarzenie. Ciasta bym chętnie skubnęła :)).

    ReplyDelete
  12. Za śliwkami nie przepadam, za to bardzo chcę już jesień :) I w sumie to chcę także spróbować Twojego wypieku, bo wygląda zachęcająco.

    ReplyDelete
  13. Ja uwielbiam śliwki, a ze względu na swoją bezsłodyczową (prawie) dietę mam na Twoje ciasto ochotę ze sto razy większą niż normalnie :-D

    ReplyDelete
  14. I ja śliwki uwielbiam, w tym roku robę powidła i niejedno ciasto sie upiecze :)
    Marta@Co Dziś Zjem Na Śniadanie?

    ReplyDelete
  15. Ciasto wygląda bardzo zachęcająco:)

    ReplyDelete
  16. Jak dorwę dobre śliwki to chyba się skuszę :)

    Zapraszam do dodania tego przepisu do akcji Witamy Royal Baby :)
    http://durszlak.pl/akcje-kulinarne/witamy-royal-baby-boy-kuchnia-brytyjska

    ReplyDelete