Monday 16 April 2012

Slodko, gorzko, ostro... Trufelki z chilli i cynamonem.

Do niedawna polaczenie czekolady i chilli bylo uwazane za niezwykle egzotyczne. No bo jak to tak: slodkie i ostre? To sie przeciez nie godzi, to sie bedzie gryzlo, to sie nie da.
A potem okazalo sie, ze jednak sie da. I ze efekt moze byc naprawde wspanialy. Wystarczy tylko dobrze dobrac proporcje, by te dwa jakze rozne smaki, zamiast sie klocic, polaczyly sie w harmonijna calosc.
Choc jestem zdeklarowanym czekoholikiem, to moja pierwsza przygoda z domowymi trufelkami. Musze przyznac, ze poza formowaniem (ktore wyraznie mi nie szlo) przygotowanie takich malych pysznosci nie jest specjalnie skomplikowane. Inspiracja dla mnie byl ten przepis, ale zamiast kardamonu dodalam cynamonu, a whisky zastapilam likierem Cointreau, ktory mial nadac trufelkom cieplego, pomaranczowego aromatu, jednak okazal sie zbyt delikatny i przegral w starciu z ostrym chilli.

Trufelki z chilli i cynamonem
Skladniki:
- 125 ml smietany kremowki
- 1/2 lyzeczki mielonego cynamonu
- 1/4 lyzeczki sproszkowanej papryki chilli
- 300 g gorzkiej czekolady (minimum 70% kakao), drobno posiekanej
- 50 g masla w temperaturze pokojowej
- 30 ml whisky (u mnie cointreau)
- 70 g kakao

Smietane, cynamon i chilli wlozyc do garnka i podgrzac na srednim ogniu. Doprowadzic do wrzenia, dodac czekolade i maslo, zdjac z ognia. Odstawic na 5 minut, mieszajac co jakis czas metalowa lyzka, az czekolada sie rozpusci. Dodac alkohol, wymieszac na jednolita, gladka mase. a nastepnie wlac do malego pojemnika i wlozyc do lodowki na 4 godziny, by masa stwardniala.
Kakao wsypac do miski. Za pomoca lyzeczki zanurzonej w goracej wodzie wyjmowac z pojemnika troche czekoladowej masy, a nastepnie formowac kulki i rownomiernie obtaczac w kakao. Przechowywac w lodowce.


Photobucket


Przepis dodaje do akcji Kwiecien plecien: przeplatamy smaki.


Kwiecień plecień: przeplatamy smaki

29 comments:

  1. Świetne połączenie smaków, zapisane do wypróbowania :)

    ReplyDelete
  2. Hmm, muszą być pyszne, napewno na długo pozostają w pamięci i nie tylko;) Smakowite połączenie!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Mysle, ze najdluzej pozostana w... biodrach :) Ale warto, nawet, jesli to oznacza pol godziny wiecej na silowni.

      Delete
    2. Oj tam, dla takich trufelków warto!

      Delete
  3. mmmmm uwielbiam trufle :)
    P.S. Bułeczki niestety zostal wszystkie juz zjedzone :)))
    pozdrawiam!

    ReplyDelete
  4. super:) tez bym chciala taka "slodkosc":)

    ReplyDelete
  5. Nie no odjęło mi mowę. Taki widok sprawia, że moje podniebienie mocniej zaczyna pracować.

    ReplyDelete
  6. Chilli całkiem fajnie kontrastuje ze słodyczą w słodkościach, jednocześnie ją wzmacniając. Porywam kilka takich trufelek ;)

    ReplyDelete
  7. Idealne dla mnie na dziś:P Mimo, że już zjadłam wuzetkę:P

    ReplyDelete
  8. Świetne! Ale im słodkości mniejsze tym łatwiej mi je podjadać... :)

    ReplyDelete
  9. Mmmm, świetna propozycja!:)

    ReplyDelete
  10. do wlasnych tez dojrzeje ;p bo zabieram sie za nie jak sojka

    ReplyDelete
  11. Ojjeeej. Lubię to połączenie...

    ReplyDelete
  12. Uwielbiam czekoladę z chilli, ale ten cynamon to mnie dopiero intryguje :)

    ReplyDelete
  13. Idealne połączenie smaków jak dla mnie - słodki z pikantnym, coś cudownego :D
    A że są to trufle, to pomysł wydaje się być niezwykle kuszący ;)

    ReplyDelete
  14. A właśnie to moje ulubione i wręcz tradycyjne już u mnie połączenie :D
    Zapraszam do czekoladowego wyznania z tym przepisem :D

    ReplyDelete
  15. Fajny propozycja trufelków na ostro :)

    ReplyDelete
  16. Bardzo polecam książkę, jeżeli lubi się tradycyjne przepisy. Sama zastanawiam się nad kupnem jej (allegro ok 15 zł).
    Trufle... ostatnio zakupiłam parę pomocnych przyrządów do nich ale wciąż nie mogę się zmusić. Pozdrawiam :)

    ReplyDelete
  17. śliczne! ja chce jedną (nie więcej, dieta ;) )

    ReplyDelete
  18. Połączenie idealne dla mojego małżonka!!

    ReplyDelete
  19. Robiłam już takie, są proste i pyszne. Mnie najbardziej smakowało połączenie róży z anyżem i chilli z kolendrą :)

    ReplyDelete
  20. aaaaa ta trufelka to chyba dla mnie hihihihi. Zagryzłabym tym chilli (wraz z pestkami, a co!)

    ReplyDelete
  21. Bardzo się cieszę z Twojego przepisu. Lubię czekoladę z chili, ale nie wiedziałam, ile chili należy dodać, robiąc domowe czekoladki :)

    ReplyDelete
  22. Czekolada i chili swietne polaczenie....u mnie bedzie z pepperoncino:)

    ReplyDelete
  23. Ależ to musi smakować fantastycznie. koniecznie muszę kiedyś wypróbować połączenia tych smaków w mojej kuchni :)

    ReplyDelete
  24. Czekolada i chili to jedna z moich ulubionych kombinacji smakowych, na pewno u mnie zagoszczą te trufelki :)

    ReplyDelete