Wednesday 14 December 2011

Comfort food. Makaron zapiekany z serem.

Proste, rozgrzewajace, sycace i domowe. Czy to przypadek, ze tak wiele ludzi, zapytanych o comfort food, wymiena wlasnie to danie? Popularne w Stanach Zjednoczonych oraz Wielkiej Brytanii, lubiane zarowno przez dzieci, jak i doroslych, lagodne w smaku... Tak, to zdecydowanie comfort food. A zima bardzo mi sie chce takiego wlasnie jedzenia.
Tradycyjny przepis na macaroni cheese wymaga przygotowania sosu, ktory jest pyszny, ale bywa kaprysny. W swojej ksiazce "Nigella Express" autorka prezentuje prostszy sposob, droge na skroty, ktora owocuje naprawde smacznym daniem, ktore - jak zgodnie stwierdzilismy - przypomina troche, choc moze to dziwnie zabrzmiec, makaron z jajecznica. Bede szczera: Nigellowa zapiekanka makaronowa tej wersji nie dorownuje, ale kiedy mamy szczegolna ochote na to wlasnie danie, aprzy tym nieduzo czasu, z powodzeniem mozemy przyrzadzic ekspresowa wersje i liczyc na to, ze zaspokoi nasz apetyt.
Mala uwaga: mozecie zastapic macaroni innym rodzajem makaronu, ale wydaje mi sie, ze nie warto. Te male, zgrabne kolanka maja idealny ksztalt do zapiekania, a wypelnione lagodnym, serowym sosem smakuja bosko. Ser tez powinien byc odpowiednio wyrazisty w smaku; dojrzaly Cheddar nadaje sie idealnie.

Makaron zapiekany z serem
Skladniki:
(dla 4 osob)
- 250 g macaroni
- 250 g dojrzalego sera Cheddar albo Red Leicester; moze byc rowniez mieszanka obu
- 250 ml zageszczonego mleka nieslodzonego
- 2 jajka
- szczypta startej galki muszkatolowej
- sol i pieprz, do smaku

Rozgrzac piekarnik do 220 stopni. Makaron ugotowac wedlug instrukcji na opakowaniu, odcedzic i wlozyc z powrotem do garnka.
W miedzyczasie przygotowac sos: ser, mleko, jajka i galke muszkatolowa wlozyc do malaksera, zmiksowac. Mozna tez zetrzec ser na tarce i wymieszac w misce z pozostalymi skladnikami. Tak powstaly sos wlac do garnka, wymieszac z makaronem, doprawic sola i pieprzem. Przelac do szerokiego, plytkiego naczynia do zapiekania i piec przez 10-15 minut, az wierzch zapiekanki zrobi sie zlocisty i pokryty babelkami.



Photobucket


Przepis dodaje do akcji Festiwal Kuchni Brytyjskiej.

Festiwal Kuchni Brytyjskiej 2011

19 comments:

  1. U nas tez jest bardzo popularna ta zapiekanka (macaronis au fromage) i obowiazkowo musza byc macaroni, bez macaroni zupelnie inaczej smakuje ;)) Ja wzbogacam moja wersje o szpinak i o pokrojona w paseczki szynke.

    ReplyDelete
  2. Z tym Nigellowym przepisem to nie przepadam, ale chętnie bym, wypróbowała ten z GoodFood... :)

    ReplyDelete
  3. Wspaniała. Uwielbiam makaronowe zapiekanki :D

    ReplyDelete
  4. To się nazywa prawdziwe comfort food... Jestem na tak!

    ReplyDelete
  5. Mam taką samą foremkę do zapiekania :) I tez często robię w niej zapiekanki. I taką pyszną jak ta Twoja też muszę zrobić :)

    http://polkazprzyprawami.blox.pl

    ReplyDelete
  6. uwielbiam, choć rzadko mam okazję zajadać, tak to jest jak wegetarianka spotka osobnika niejedzącego sera, hi, hi :-)

    ReplyDelete
  7. To mi przypomina.. simsy! :D Oni zawsze jedli makaron z serem! :D

    ReplyDelete
  8. Podoba mi się bezmięsność tego dania :D. Muszę w końcu wypróbować zapiekany makaron:)

    ReplyDelete
  9. pycha, pycha i jeszcze raz pycha :)

    http://wszystkoogotowaniuks.blogspot.com

    ReplyDelete
  10. ooooooooooooooo mamoooooo, jaka pycha!!! Maggie to jest wspaniałe, szczególnie wierzchnia warstwa, zainspirowałaś mnie na kolejny piątkowy obiad :)

    ReplyDelete
  11. makaron z serem to najlepsze danie na swiecie :)

    ReplyDelete
  12. Ja też uwielbiam zapiekane makarony, zwykle robię takie zapiekanki gdy mam mało czasu :)
    Bardzo fajne naczynka!

    ReplyDelete
  13. Dałabym sobie rękę uciąć za miseczkę mac n cheese teraz. Leżę ze zwichniętą nogą i moja egzystencja opiera się tylko na kanapkach.

    ReplyDelete
  14. rewelacyjny przepis :) muszę koniecznie zrobić

    ReplyDelete
  15. Wpraszam się na ten makaron.
    Mogę????
    :))))

    ReplyDelete
  16. Ale apetycznie się zapiekł!
    Wiele razy już stykałam się z tym daniem, ale tylko przez szklany ekran (czy to w tv czy w Internecie), ale jeszcze nie miałam okazji robić czy próbować. Czuję jednak, że bez prawdziwego Cheddara to nie ma nawet co zaczynać.. ;)

    ReplyDelete
  17. Uwielbiam takie dania, a ostatnio na nadmiar czasu niestety nie narzekam. Chętnie wykorzystam taki pomysł na szybki obiad. U Ciebie wygląda bardzo apetycznie.

    ReplyDelete
  18. Mniam :) Uwielbiam zapiekanki makaronowe - mają w sobie coś takiego, że ciężko im się oprzeć :)

    ReplyDelete
  19. o mniam :) Dlaczego ja zawsze oglądam takie cuda na głodniaka ??? Pysznie się prezentuje :)

    ReplyDelete